Min første hare for Pluto

2012-11-30 13.58.58

Fadern har vært ivrig harejeger i mange år, og Pluto, på 8,5 år er hans andre drever. Han har klart å få den til å kun jage hare, noe som nok har vært grunnen til at jeg ikke har jakta med den i det hele tatt. Jeg synes det er mer spennende med rådyrlos, og har vært litt lunken til harejakt.

For ei uke sida fikk jeg av en eller annen grunn veldig lyst til å jakte litt hara, og da passer det jo fint å ha en jaktchampion i familien 🙂

Det er enormt mye hara nede i bygda, og en trenger stort sett aldri gå lenger enn 100 m før en møter på et harespor. Har sagt det før når det gjelder rådyr, men det gjelder enda mer for hare, det hjelper å skyte rev 😉

I går henta jeg Pluto på skolen der fadern jobber, og dro til kompis Helge som eier 1000 mål midt i grunneierlaget. Hvor mange harer som egentlig fins i terrenget der skulle vært moro å visst. Det er hvertfall ikke få 😀

Vi rusla opp til skogen fra gården, og slapp bikkja i skogkanten. 3 minutter seinere var det los. Vi posterte ut, og litt seinere kom en kompis til så da var vi 3 poster. Både Helge og Lars skimta haran med Pluto bare en 100 m etter. Jeg sleit med peileren, så det var litt vanskelig å finne en post der losen hadde gått flere ganger. 2 timer passerte og losen gikk fortsatt for fullt.

Jeg fant meg en post på en traktorvei med bra oversikt, og hørte Pluto kom på nedsida av meg, men losen gikk bare parallellt med veien en 100 m unna. Så snudde det og det skrådde opp mot veien, og plutselig syns jeg at jeg hørte haran, men var ikke sikker på hvor lyden kom i fra. Så meg bak ryggen og da jeg så framover igjen kom haran opp på veien 15 m fra der jeg stod, og min første hare meg hagle på mange år var et faktum. (Har blitt noen med rifla som bifangst på rådyrjakt 😉 ) Pluto var bare 1 miutt bak etter en los på 2h 20 min.

Jeg vomma haran, Pluto fikk litt innmat, og så var det pån igjen. Gikk 200 m fra der vi tok ut den første og etter 2 minutter på fot var det los igjen. Nå hadde også fadern kommet, uten børse selvsagt som en ekte harajeger 😀 Losen gikk et par timer uten at noen så haran, og da det rota seg inn i samme området som den første losen gikk så det ble det et tap, og da var det egentlig greit å gi seg.

En meget bra dag på harajakt, og det blir ikke lenge før neste tur. Fått smaken på harejakt igjen 🙂

1 Svar to “Min første hare for Pluto”


  1. 1 Anonym desember 2, 2012, kl. 11:56 am

    Harejakt på sitt beste… Han faren din må ha med seg hagle:)


Legg igjen en kommentar




desember 2012
M T O T F L S
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
Blogglisten