Arkiver for 10. desember 2012

Sesongens første rev på åta. En av de styggeste skabbrever jeg har sett.

2012-12-10 12.25.27

Gått under verandaen i går kveld.

Har hatt revespor rett utafor husveggen her flere netter på rad nå, og i går kveld hadde den vært under verandaen ca kl 1900. Mistankene gikk sterkt mot at det måtte være en skabbrev som luska rundt, for slik oppførsel er ikke normalt for en frisk og sky rev.

Da jeg var nedom kjøkkenet for å hente no fikk jeg se at det stod noe mørkt på åta, og jeg tenkte først at det var gordon setteren til nabobonden, da den var jevnt innom åta i fjor vinter. Var like før jeg tok opp verandadøra og sku skrike på den, men så ligna det ikke helt på en setter heller.

Dura opp på rommet jeg skyter fra, og så i tubekikkerten. Det var ikke no bikkje nei, men en skabbrev. Var bare å ta opp vindu uten å være særlig forsiktig, legge opp rifla og sørge for at den reven fikk slippe mer plager. Det er nok en av de aller styggeste skabbrever jeg har sett. Jeg har sett mange rever med mindre pels, men denne var skorpa opp, så sprekkene var flere cm djupe. Øya var nesten klistra igjen av gul verk, så den kunne nok knapt se noenting.

Rev nr 12 for sesongen var et sørgelig syn. Skabben er en grusom sjukdom, det er det ingen tvil om.

2012-12-10 12.30.132012-12-10 12.30.30

Julepølsene snart ferdige

2012-11-19 15.55.42

Spekepølser av viltkjøtt er vel kanskje noe av det beste pålegget jeg vet, og nå er det ikke lenge før pølsene som henger til modning er klare.

Hvert år leverer noen kompiser og jeg en god del kilo med viltkjøtt til den lokale pølsemakeren for å få laga spekepølser. Det er en veldig enkel og fin måte å få brukt noe av viltkjøttet man har tilgang på. Vi har jo et uttrykk som heter «Alt går i pølsa», og det stemmer egentlig veldig bra. Jeg tar vare på alle hjerter fra dyr jeg skyter, noe som er perfekt til pølser. Avskjær fra nakker, sider og boger er fint pølsekjøtt. Kjøtt som har ligget litt for lenge i fryseren og som har begynt å få tørkeflekker på seg er bare å slenge med til pølse. I årets leveranse var det vel både elg, hjort, rådyr og gås. Og neste gang skal jeg også beine ut de harene jeg har i fryseren og få brukt det kjøttet på en fin måte.

Pølsemaker kaster oppi litt krydder og litt spekk, og vi betaler en 50-lapp pr kilos pølse. 1kg levert kjøtt gir 1 kg ferdig pølse. De bør henge 3-4 uker på 5-15 grader før de er klare. Så er det bare å fryse ned og ta opp fortløpende så fort første pølsa er spist opp.

Perfekte julegaver er det også. Tror du skal lete lenge før du finner noen som ikke setter pris på ei spekepølse til jul, hvis vi ser bort i fra den gjengen som trives best med gulerøtter og salat 😉


desember 2012
M T O T F L S
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
Blogglisten