X3M1 Kamuflasjedress – Overlegen all annen kamuflasje

Jeg har brukt X3M1 kamuflasjedresser i 2 sesonger nå, og jeg skal ærlig innrømme at det har revolusjonert mye av jaktinga jeg bedriver.

Rådyr som jeg har hatt nærmere enn 10 meter på snik- og posteringsjakt, har passert et 2-siffret antall for lenge siden, og det toppet seg med en bronsebukk jeg hadde på 3!!! meter i november i fjor. Det som gjør disse rådyrkontaktene enda mer imponerende, er at mange av dem har vært i helt åpent terreng, der jeg ikke har hatt noe vegetasjon å skjule meg i. Så lenge jeg har hatt riktig vind, ser det ut til at rådyrene tror jeg er en liten busk, og de forbinder ingen fare med denne grønne klumpen, selv om det er midt ute på en åpen havning eller eng.

Til lokkejakt på rev både sommer og vinter ville jeg ikke vurdere å dra ut uten X3M1 drakta mi. Reven ser meg rett og slett ikke. Til og med i situasjoner der reven har kommet fra helt feil retning, og jeg har vært nødt til å bevege meg ganske mye for å komme til skudd, har jeg unngått å bli avslørt pga at drakta gjør at reven ikke forbinder meg med noe menneskelig. Bare i løpet av 2 lokkesesonger er det minst 5-6 rever jeg helt sikkert kan si at jeg aldri hadde fått skutt uten kamudressen.

På duejakt var jeg tidligere avhengig av kamuflasjenett eller å finne en plass i åkerkanten med litt høyere vegetasjon å skjule meg i. Nå kan jeg sette meg ned hvor som helst langs åkerkanten, og duene har ikke mulighet til å se faren før det er for sent. Å slippe å ha med tunge kamunett, pinner til å henge det på etc er alltid en fordel, særlig når jakta er over og du kanskje har 50-100 duer som skal bæres tilbake til bilen.

Også på posterings- og snikjakt på hjort og elg, vil ei slik drakt gi deg betydelig bedre sjanser for å komme til skudd uten at viltet oppdager deg først. Særlig til den vare hjorten vil ei slik drakt forandre jakta di totalt.

Losejegere, som feks spetsjegere på jakt etter tiuren eller de som sniker inn på en elglos, vil uten tvil ha større muligheter til å komme til skudd med ei slik drakt. Siden drakta kun veier 590 gr, og tar så liten plass at den kan presses ned i ei  sekkelomme, vil du ikke merke at du har den med deg på jakt. Når så losen starter er det bare å dra den opp av sekken og ta den på utenpå jaktdressen. Det snaue minuttet det tar å få på seg dressen vil garantert være verdt det når du merker hvor mye sjeldnere du vil bli oppdaget av viltet når du sniker innpå losen.

Jeg bruker også drakta til toppjakt på tiur. En meget stor fordel med løvkamudressen er at den ikke fryser til en isrustning som mange andre snøkamudresser gjør, feks den mye brukte forsvarets snøkamo. Du slipper da at det bråker og gnisser for hvert skritt man tar.

Drakta består av bukse med stramming i livet, overdel, hatt, ansiktsmaske/hette og hansker. Hele settet veier som sagt kun 590 gram. Settet oppleves som helt lydløst under jakt. Åpningen i buksebeina er stor nok til å få de utenpå selv de største jaktsko, slik at man slipper å ta av seg skoene for å få på seg buksa. Dressen kommer i størrelse M,L,XL,2XL,3XL og 4XL.  Og den kommer i 3 farger, Spring Green, Autumn Brown og Winter Snow.

Spring Green har den beste fargen jeg noensinne har sett hos noen kamuflasjedresser. Et fellestrekk for det meste av kamuflasjedresser som selges er at de er ALT for mørke. Sitter man i åpent terreng med slike dresser, ses man på langt hold som en mørk klump, og istedenfor å kamuflere jegeren, så kan man heller oppleve at dressen har motsatt virkning. Da hjelper det ikke om dressen er lydløs, har fine lommer eller andre smarte løsninger. Det viktigste hos en kamuflasjedress er jo at fargen og løvflikene faktisk gjør at viltet ikke oppdager deg. De grønne og lyse sjatteringene i Spring Green dressen mener jeg er den beste kamuflasjen du kan få tak i på markedet.

For de jegerene som jakter mer i skogsterreng senere på høsten, som spetsjegere, elg- og hjortejegere så vil kanskje Autumn Brown dressen være førstevalget. Også her gjør de lyse sjatteringene i dressen at den kamuflerende effekten blir overlegen de andre dressene jeg har sett på markedet.

Ikke lett å se denne jegeren i X3M1 Autumn Brown fargen.

Når snøen kommer tar jeg fram Winter Snow drakta. Til revejakt, rådyrjakt før jul og til gaupejakta har du her en optimal vinterkamuflasje. Bruk dine vanlige jaktklær under, og bare dra dressen utapå. Selv bruker jeg en størrelse større på vinterdrakta enn sommerkamuflasjen, pga plass til mer klær under på vinteren.

Dressen selges i 11 andre europeiske land, den er utviklet i samarbeid med spesialstyrkene i Østerrike og brukes også av spesialstyrken i det tyske forsvaret. Den har fått 9 av 10 i test hos bladet Jakt og til nå har hverken vi eller importøren av drakta fått en eneste reklamasjon på dressen.

For bestilling og mer info om drakta se nettbutikken: http://www.storfangst.no/index.php?nr=90&case=4&id=100&idkategori=67&startrow=

5 Svar to “X3M1 Kamuflasjedress – Overlegen all annen kamuflasje”


  1. 1 emil juni 15, 2010, kl. 12:25 pm

    konge camo dette her! kjøpte min i fjor høst, spring green og den er optimalk hele høsten synes jeg. det er helt rett som du skriver at alt annet av løvcamo du får kjøpt er altfor mørke i fargen. det meste er laget for amerikanske forhold og det passer ikke nødvendigvis så bra her hjemme.

  2. 2 Stian juni 15, 2010, kl. 12:28 pm

    Enig med dere, denne kamoen er den beste jeg har prøvd. Fargen på spring green drakten er skremmende bra. De Amerikanske variantene som er å få kjøpt er altfor mørke i fargen og stikker seg ut i forhold til denne. Liker også at X3M1 drakta er helt lydløs.

  3. 3 Ståle januar 12, 2012, kl. 5:17 pm

    Hvilken størrelse skal jeg velge når jeg er 177 ?

  4. 4 vbruse oktober 11, 2013, kl. 11:21 am

    Kjøpte denne drakten i grønn vår-/sommerutgave og brukte den på hjortejakt i en frodig veslandsdal i begynnelsen av oktober. Bøer/beitemark med grønt gress og lett falmende høstlige løvtrær rundt. Skjøt en hjort på 220 meters avstand. Den falt med en gang, men kameraten ble stående og lure. Jeg hadde bare løyve for ett dyr. Jeg reise meg opp og gikk rolig direkte mot den over det åpne lendet. Jeg hadde på både bukse, genser og hetten med løvkamo. Dyret skjønte ingenting. Den bare så på meg som om det var en busk som nærmet seg. Først når jeg var ca. 35 meter fra dyret løp det avgårde. Fantasktisk kamo og noe helt annet enn jeg er vant til fra tidligere da hjorten har løpt avgårde så fort den har identifisert den grønne jaktdressen og det bleke ansiktet som et menneske.

  5. 5 Bjorn Olsen august 17, 2017, kl. 12:26 pm

    Hvilken størrelse hvis man er 190cm og 97kg


Legg igjen en kommentar




juni 2010
M T O T F L S
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
Blogglisten